Kræsen søn på 3 år

9. november 2016

Alder:
3 år, 6 mdr.

Kræsen søn på 3 år

Hej Helen.

Vores søn på 3 år er MEGET kræsen. Han vil stort set kun spise havregryn, rugbrød + andet brød (helst med leverpostej) og pasta med pesto, ellers bare pasta og ris uden noget sovs. Han vil gerne spise nogle enkelte grøntsager og frugt.

Det har været sådan siden han var omkring 1,5-2 år. Vi synes det bliver værre og værre med ting han ikke vil spise. Før har han elsket f.eks pizza, lasagne og boller i karry, men pludselig fra den ene dag til den anden vil han ikke spise det. Det samme med pålæg til rugbrød - den ene dag kan han lide spegepølse og den næste dag vil han på ingen måder have det.

Vi er alle ved at være rigtig frustrerede og ved slet ikke hvad vi skal stille op.
Det er primært aftensmadsituationerne der er hårde, da det primært er varm mad og specielt kød han ikke vil spise. ...

Annonce

... Så mange aftener foregår med dårlig stemning omkring bordet.

Vi har i en lang periode prøvet bare at give ham rugbrød til aften når han har bedt om det. Og ofte kun med smør. Det var i håbet om at han så ville blive træt af det. Men det skete så bare ikke.

Nu serverer vi hver aften kun en ting og vores søn får at vide at det er det mad vi skal spise og ikke rugbrød. Hvilket bare resulterer i at han bliver ked af det over at han ikke må få rugbrød, og så er der igen dårlig stemning.

Så vi trænger rigtig meget til et godt råd. Da vi synes det er synd for ham at vi stort set hver aften skal blive uvenner. Men også fordi vi ikke ønsker at han skal være så kræsen når han bliver større. Og vi er bange for at det skal smitte af på hans lillesøster på 14 mdr.

Vi håber du kan hjælpe

Venlig hilsen
Janne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder